Η δύσκολη εποχή που περνάει η Ελλάδα καθρεφτίζεται και στον χώρο της εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να λειτουργήσουν με επαγγελματισμό και δημιουργικότητα σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης έντασης και πόλωσης. Δάσκαλοι και καθηγητές γίνονται δέκτες της απογοήτευσης
των μαθητών και των οικογενειών τους, για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δοκιμάζεται και παλεύει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα.
Ασχολούμαστε με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών από το 1996. Μέσα σε αυτά το χρόνια είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε δεκάδες δάσκαλους και καθηγητές αφοσιωμένους στο έργο τους. Έχουμε δει όμως και πόσο συχνή είναι η απουσία στήριξης στο έργο τους, με την ταυτόχρονη αύξηση των απαιτήσεων απ’ όλες τις κατευθύνσεις. Απαιτήσεις που προέρχονται από το Υπουργείο Παιδείας, τη Διεύθυνση του σχολείου τους, τους γονείς, τους μαθητές, τις οικογένειες, την κοινωνία ολόκληρη. Μερικές φορές, είναι τόση η πίεση που αναγκάζονται να θωρακιστούν σε μια αμυντική στάση, ακόμα και απέναντι σε εποικοδομητική ή καλοπροαίρετη κριτική.
Αναζητούμε συνεχώς τρόπους να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς και να συμβάλλουμε στην επιμόρφωση και συνεχιζόμενη εκπαίδευση τους σαν σύμμαχοι, και όχι σαν αξιολογητές ή ‘εκ του ασφαλούς’ κριτές της δουλειάς τους. Όταν οι συγγραφείς αυτού του εγχειριδίου, Lukas Hohler και Joe Goodbread, μοιράστηκαν μαζί μας τις εμπειρίες τους από τη εφαρμογή του προγράμματος «Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών», είδαμε την πιθανότητα αξιοποίησής του για τους εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα.
Σκοπός του προγράμματος είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, μέσα από μια βαθύτερη κατανόηση του ρόλου τους μέσα στο σχολικό σύστημα, και την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και ηγεσίας. Η προσωπική δουλειά του καθενός και της καθεμιάς μας δεν αρκεί για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στην εκπαίδευση. Οι αλλαγές που απαιτούνται είναι πολιτικές, εκπαιδευτικές, οικονομικές και κοινωνικές. Η προσωπική δουλειά, δεν είναι, παρά το πρώτο βήμα.
Ο Lukas Hohler, M.A. (Ελβετία) και ο Joe Goodbread, Ph.D. (Η.Π.Α.) ανέπτυξαν και εφαρμόζουν το πρόγραμμα ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’ από το 2008, σε στενή συνεργασία με εκπαιδευτικούς . Σκοπός του επιμορφωτικού αυτού προγράμματος είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων ηγεσίας (leadership skills) και ανάδειξης των προσωπικών χαρισμάτων των εκπαιδευτικών.
Εμείς, οι συνεργάτες του processwork.gr, φέραμε το πρόγραμμα στην Ελλάδα το 2010. Το εγχειρίδιο μεταφράστηκε στα Ελληνικά και έγινε η πρώτη πιλοτική εφαρμογή του.
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται με ομάδες εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ξεκινά με ένα εισαγωγικό σεμινάριο, και συνεχίζεται με δουλειά στην ολομέλεια και δουλειά σε μικρές ομάδες ομότιμων (peer groups), αξιοποιώντας το εγχειρίδιο ‘Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών’. Οι συναντήσεις της ολομέλειας γίνονται με τη στήριξη εκπαιδευτών / συντονιστών. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται περίπου οκτώ μήνες μετά το εισαγωγικό σεμινάριο, με μια μέρα ενσωμάτωσης και αξιολόγησης.
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης βασίζεται στην επιθυμία μας να συμβάλλουμε στη στήριξη των εκπαιδευτικών και στην ενδυνάμωση του ρόλου τους. Σαν μεθοδολογικό πλαίσιο αξιοποιούμε το Process Work (Ψυχολογία με Προσανατολισμό στη Διεργασία). Το πρόγραμμα παρέχει τεχνικές και πρακτικές ασκήσεις που ενδυναμώνουν τους εκπαιδευτικούς να ανταπεξέρχονται στις εντάσεις και τις απαιτήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά στο σχολείο. Η αξιολόγηση του προγράμματος από εκπαιδευτικούς έχει δείξει ότι συμβάλλει στο να αποκτήσουν νέες οπτικές στο επάγγελμα τους και στις καθημερινές τους προκλήσεις.
Οι συμμετέχοντες …
θα ανακαλύψουν τις προσωπικές τους δυνάμεις (εγγενείς στη βασική κατεύθυνση και τα οράματα τους) και πως μπορούν να εμπλουτίσουν τη δουλειά τους και να κάνουν το έργο τους πιο εύκολο
θα αναπτύξουν μια εσωτερική στάση που τους δίνει τη δυνατότητα να ηγούνται αναλαμβάνοντας δράση από μια θέση δύναμης και να αντιμετωπίσουν συγκρούσεις και εντάσεις με δημιουργικούς τρόπους
θα εμπνευστούν να συνεχίσουν τη προσωπική τους ανάπτυξη ως εκπαιδευτικοί
θα αναπτύξουν μια εσωτερική στάση που τους δίνει τη δυνατότητα να ηγούνται αναλαμβάνοντας δράση από μια θέση δύναμης και να αντιμετωπίσουν συγκρούσεις και εντάσεις με δημιουργικούς τρόπους
θα εμπνευστούν να συνεχίσουν τη προσωπική τους ανάπτυξη ως εκπαιδευτικοί
Οι εμπνευστές και οι εκπαιδευτές του προγράμματος …
θα συνεχίσουν να αξιολογούν το πρόγραμμα και να ενσωματώνουν την ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να το βελτιώνουν
θα συνεχίσουν τις προσπάθειες για τη δημιουργία και ανάπτυξη ενός διεθνούς δικτύου εκπαιδευτικών για αλληλοϋποστήριξη και ανταλλαγή
θα συνεχίσουν τις προσπάθειες για τη δημιουργία και ανάπτυξη ενός διεθνούς δικτύου εκπαιδευτικών για αλληλοϋποστήριξη και ανταλλαγή
Πληροφορίες και δηλώσεις ενδιαφέροντος στο http://www.processwork.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου