18 Οκτωβρίου 2011

Εκπαίδευση στη Διαμεσολάβηση


Το Κέντρο Ημέρας Βαβέλ (μονάδα ψυχικής υγείας για μετανάστες) και το Ελληνικό Κέντρο
Κοινωνικής Διαμεσολάβησης οργανώνουν εντατικό σεμινάριο εκπαίδευσης στη διαμεσολάβηση. Το
σεμινάριο έχει διάρκεια 20 ωρών και μπορούν να το παρακολουθήσουν έως 20 άτομα. Κατά την ολοκλήρωσή του θα χορηγηθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
Ακολουθούν σχετικές πληροφορίες.
Τι είναι η διαμεσολάβηση;
Η διαμεσολάβηση αποτελεί μια δομημένη διαδικασία για την ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων,
που βασίζεται στον ανοικτό/ ειλικρινή διάλογο. Σύμφωνα με αυτήν τη διαδικασία, οι δυο πλευρές που έχουν
τη σύγκρουση, ορίζουν μια συνάντηση με ένα τρίτο, ουδέτερο, πρόσωπο, το διαμεσολαβητή, όπου
εκθέτουν τις οπτικές και τα συναισθήματά τους σε κλίμα εμπιστοσύνης και αμοιβαίας αποδοχής των
κανόνων του εποικοδομητικού διαλόγου. Η σύγκρουση επιλύεται μέσω των εναλλακτικών προτάσεων που
διατυπώνονται από τις δύο πλευρές και αφορούν την αποκατάσταση της βλάβης (ή των αρνητικών
συνεπειών της σύγκρουσης). Ο εκπαιδευόμενος διαμεσολαβητής θα μάθει…
• να αναγνωρίζει τους τύπους επίλυσης των συγκρούσεων και τις συνέπειές τους στα άτομα και το
περιβάλλον,
• να «ακούει ενεργητικά» και να μπαίνει στη θέση του άλλου διατηρώντας ίση απόσταση από δυο
αντιπαραβαλλόμενες πλευρές,
• να διαχειρίζεται τα αρνητικά συναισθήματα των συγκρούσεων μέσα από εναλλαγή ρόλων,
• να προωθεί αποτελεσματική επικοινωνία μέσα από τεχνικές διαλόγου και χρήσης κατάλληλης
γλώσσας σώματος,
• να αναγνωρίζει και να αναδεικνύει τα θετικά μηνύματα των συνομιλητών και να αποκλιμακώνει την
ένταση μεταξύ τους έως τη σύναψη της συμφωνίας, και
• να αξιοποιεί τα έγγραφα που χρησιμοποιούνται στις διαδικασίες διαμεσολάβησης.
Ποια είναι η διάρθρωση του σεμιναρίου;
Το σεμινάριο διαιρείται σε τέσσερις ενότητες οι οποίες περιλαμβάνουν θεωρητικό και πρακτικό
(βιωματικό) μέρος. Συγκεκριμένα, οι ενότητες έχουν το ακόλουθο περιεχόμενο:
Ενότητα 1 (διάρκεια 5 ώρες):
 Συστάσεις εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων, παρουσίαση προγράμματος και στόχων εκπαίδευσης,
χορήγηση ερωτηματολογίου προδοκιών στους συμμετέχοντες.
 Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της κοινωνικής διαμεσολάβησης.
 Αρχές της διαμεσολάβησης.
 Προφίλ του καλού διαμεσολαβητή- δεξιότητες.
 Βιωματικό μέρος: οι τεχνικές της «ενεργητικής ακρόασης» (πρακτική σε δυάδες).
Ενότητα 2 (διάρκεια 5 ώρες):
 Η χαρτογράφηση της σύγκρουσης.
 Τεχνικές που χρησιμοποιεί ο διαμεσολαβητής στη διαδικασία διαμεσολάβησης («μπαίνω στη θέση του
άλλου», τα συναισθήματα της σύγκρουσης, «αποκλιμάκωση της έντασης» μεταξύ των διαφωνούντων
μερών, «στο στρογγυλό τραπέζι»: χώρος και γλώσσα του σώματος).
 Βιωματικό μέρος: «τα βήματα της επίλυσης συγκρούσεων» (πρακτική σε μικρές ομάδες).
Ενότητα 3 (διάρκεια 5 ώρες):
 «Αφήνοντας πίσω τη σύγκρουση κι οδεύοντας προς τη συμφωνία», ένα παράδειγμα σύγκρουσης και οι
τρόποι επίλυσής του, συζήτηση.
 «Η σύγκρουση ως ευκαιρία εποικοδομητικού διαλόγου».
 Ευκαιρίες για εκπαίδευση στην πολυ-πολιτισμική πραγματικότητα μέσω της εφαρμογής προγραμμάτων
διαμεσολάβησης.
 Βιωματικό μέρος: «ο ρόλος της κουλτούρας στη διαδικασία διαμεσολάβησης» (σκηνοθετημένο παιχνίδι
ρόλων που περιλαμβάνει την επίλυση σύγκρουσης μεταξύ ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων,
παρουσίαση στην ομάδα).
Ενότητα 4 (διάρκεια 5 ώρες):
 Χορήγηση ερωτηματολογίου αξιολόγησης του προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους.
 Σύντομη ανακεφαλαίωση εννοιών και διαδικασίας διαμεσολάβησης.
 Πρακτική εκπαίδευση: όλοι οι εκπαιδευόμενοι θα κάνουν πρακτική στο ρόλο του διαμεσολαβητή
(εναλλαγή ρόλων σε ομάδες 3 ατόμων).
 Συζήτηση
Ποιος μπορεί να παρακολουθήσει το σεμινάριο;
Το σεμινάριο απευθύνεται κατά προτεραιότητα σε πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι
οποίοι/ες βρίσκονται στην καθημερινότητά τους (επαγγελματική αλλά όχι μόνο) μπροστά στη ανάγκη να
διευθετήσουν συγκρούσεις. Υπ’ αυτή την έννοια το σεμινάριο απευθύνεται κατά προτεραιότητα σε
επαγγελματίες ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικούς.
Κάθε άτομο μπορεί να αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες στη διαμεσολάβηση. Η καλή διάθεση για
μάθηση και, η υπεύθυνη και ορθή αξιοποίηση των γνώσεων που θα αποκτήσει κάποιος συμβαδίζουν με τις
«αρχές» της διαμεσολάβησης.
Ο διαμεσολαβητής μπορεί να αξιοποιήσει τη γνώση του…
• Ως εθελοντής-διαμεσολαβητής σε συγκρούσεις στο χώρο εργασίας,
• Ως εθελοντής-διαμεσολαβητής σε πολύ-πολιτισμικά περιβάλλοντα,
• Δρώντας σε προληπτικό επίπεδο έχοντας τη δυνατότητα να αναγνωρίζει τα προειδοποιητικά σημάδια
της σύγκρουσης,
• Ως ένα δίκαιο και ουδέτερο τρίτο πρόσωπο σε περιπτώσεις διανομής πόρων ώστε να αποφευχθούν
συγκρούσεις για διεκδίκηση
Καλαβρή Χριστίνα, υποψήφια διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου. Ψυχολόγος (πτυχιούχος Παντείου
Πανεπιστημίου), Μεταπτυχιακό Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου (Αριστούχος Απόφοιτος).
Επαγγελματική εμπειρία: Εξωτερική συνεργάτης του Ελληνικού Κέντρου Κοινωνικής
Διαμεσολάβησης, τεχνικές εμψύχωσης μικρών ομάδων (animation), Θεατρικό παιχνίδι, Πρακτική άσκηση στη
δημιουργική απασχόληση ψυχικά ασθενών ατόμων.
Μιχαήλ Ηρώ, υποψήφια διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου. Ψυχολόγος (πτυχιούχος Παντείου
Πανεπιστημίου), Μετεκπαίδευση «BTEC Professional Certificate in Counselling and Counselling Skills»
(Edexcel), Μεταπτυχιακό Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου (Αριστούχος Απόφοιτος).
Επαγγελματική εμπειρία: Εξωτερική συνεργάτης του Ελληνικού Κέντρου Κοινωνικής
Διαμεσολάβησης, Εκπαιδευμένη στη χορήγηση Προγνωστικών Προβολικών Σχεδίων, Πρακτική άσκηση στο
Γενικό Νοσοκομείο Παίδων Πεντέλης.
Οι δύο εκπαιδεύτριες συνεργάζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα σε επιστημονικές και ερευνητικές
δραστηριότητες. Είναι εξωτερικές συνεργάτιδες του Ελληνικού Κέντρου Κοινωνικής Διαμεσολάβησης και
συμμετείχαν ως βοηθοί εκπαιδεύτριες σε προγράμματα εκπαίδευσης μαθητών και εκπαιδευτικών στη
σχολική διαμεσολάβηση (διετές πρόγραμμα Ιωαννιδείου Σχολής Πειραιά 2008-2010, και πρόγραμμα
μετεκπαίδευσης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ρέθυμνο 2010). Έχουν παρακολουθήσει
επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες για τη σύγχρονη εγκληματικότητα, τις σύγχρονες τάσεις της πρόληψης
του εγκλήματος και τη διαμεσολάβηση. Τέλος, συνεργάστηκαν στο συγγραφικό έργο: Αρτινοπούλου Β., σε
συνεργασία: Καλαβρή Χ., Μιχαήλ Η., (2010), Η Σχολική Διαμεσολάβηση: Εκπαιδεύοντας τους μαθητές στη
διαχείριση της βίας και του εκφοβισμού. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Την επιστημονική ευθύνη του σεμιναρίου έχει η Βάσω Αρτινοπούλου, Καθηγήτρια στο Τμήμα
Κοινωνιολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, πρ. Αντιπρύτανις, Επιστημονική υπεύθυνη του Ελληνικού Κέντρου
Κοινωνικής Διαμεσολάβησης (http://artinopoulou.blogspot.com/).
Πότε και πού θα λάβει χώρα;
Το σεμινάριο έχει τριήμερη διάρκεια (Παρασκευή 4 έως Κυριακή 6 Νοεμβρίου) και θα λάβει χώρα
στην έδρα του Κέντρου Ημέρας Βαβέλ (Μηθύμνης 27Β, Πλ. Αμερικής).
Το πρόγραμμα προβλέπει τη διεξαγωγή 4 ωρών την πρώτη ημέρα (16:00-20:00) και 16 ωρών,
κατανεμημένων ισόποσα στις επόμενες 2 ημέρες
Πόσο κοστίζει;
Λαμβανομένης υπόψη της οικονομικής συγκυρίας αποφασίστηκε το κόστος συμμετοχής να είναι 100
(εκατό) ευρώ.
Τι πρέπει να κάνω αν θέλω να συμμετέχω;
Απαιτείται η αποστολή αίτησης (επισυνάπτεται στο παρόν) μέχρι την Δευτέρα 24 Οκτωβρίου. Οι
αιτήσεις πρέπει να αποσταλούν είτε ηλεκτρονικά (babel@syn-eirmos.gr) είτε στο φαξ 2108616102. υπόψη κ.
Ιωάννας Προκόπη Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Όσοι/ες επιλεγούν θα ειδοποιηθούν έως την Τετάρτη 26
Οκτωβρίου.
Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να ζητηθούν στο 2108616280 και 2108616266 (κ. Προκόπη).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...